Czy ktoś z Was słyszał nazwisko Amancio Ortega? Jeżeli nie to poznajcie drugiego najbogatszego człowieka na świecie.

Amancio Ortega, w rankingu Forbesa zajmuje miejsce tuż za Billem Gatesem, a już kilka razy, gdy wartość akcji jego firmy wzrosła, udało mu się na jakiś czas odebrać Gatesowi palmę pierwszeństwa. W przeciwieństwie do właściciela firmy Microsoft, Amancio chroni swoją prywatność, nie udziela wywiadów prasie, rzadko bywa na bankietach i mówiąc krótko – unika pokazywania się publicznie. Zdaniem niektórych nie nosi również swoich ubrań, które znane są dzisiaj na całym świecie.

Hiszpan jest założycielem firmy Inditex, do której należą takie znane marki jak Zara, Massimo Dutti, Pull & Bear czy Bershka. Hiszpańskie imperium odzieżowe posiada ponad 6000 sklepów na całym świecie, a majątek jego właściciela wart jest około 67 billionów dolarów.

Rys historyczny

Hiszpański miliarder swoją karierę w przemyślę odzieżowym zaczynał jako nastolatek – rzucił szkołę, by pracować w zakładzie krawieckim. Następnie razem z żoną w zaciszu swojego salonu szyli pikowane szlafroki. W 1972 r. Amancio założył własną firmę Goa, która szyła koszule nocne, bieliznę i ubranka dziecięce.

Wkrótce firma Ortegi została przekształcona w holding Inditex skupiający marki kojarzone z elegancją, klasyką i szykiem. Hiszpański przedsiębiorca szybko rozwijał swój biznes – pierwszy sklep Zara Ortega otworzył już w 1975, czyli zaledwie trzy lata po założeniu swojej pierwszej firmy. Dzisiaj Zara to ponad 6104 sklepów na całym świecie.

Skąd wzięła się Zara?

Pierwotnie hiszpański sklep odzieżowy Ortegi miał nazywać się Zorba. Inspiracją był ulubiony film założyciela słynnej marki, słynny “Grek Zorba”. Gdy szyld był już gotowy, okazało się, że w A Coruña istnieje już bar o tej samej nazwie. Jego właściciel gorąco protestował przeciwko wykorzystaniu jego nazwy, a dzisiejszy miliarder musiał zmienić swoją koncepcję. By nie ponieść dodatkowych kosztów wykorzystał litery z przygotowanego szyldu. Z różnych kombinacji i prób w końcu wyłoniła się neutralna nazwa Zara.

Amancio Ortega i jego strategia sukcesu

Strategią prowadzącą markę Ortegi do globalnego sukcesu było przyspieszenie procesu produkcji i dystrybucji nowości do swoich sklepów. Podczas gdy konkurencja mogła poszczycić się dwiema kolekcjami rocznie, Zara zatrudniając całą rzeszę projektantów, dostarczała do swoich salonów nowości co kilka tygodni. I tak zostało do dzisiaj.

Dzięki odpowiedniej logistyce udało się znacznie przyspieszyć proces od projektu do dystrybucji, co sprawiło, że ubrania Zary nadążają za najnowszymi światowymi trendami, oferując bogatą kolekcję modeli.

Gdy Hiszpania była już rozkochana w nowej marce, Ortega rozpoczął światową ekspansję. Pierwszy zagraniczny salon otworzył w Paryżu, później podbił Stany Zjednoczone, a następnie skierował się ku Europie. Dziś nikt nie wyobraża sobie żadnego większego miasta bez chociaż jednego salonu Zary.

Założyciel Inditexu zrezygnował z kierowania przedsięwzięciem w 2011 roku, oddając kierownictwo w ręce swojego zastępcy. Obecnie do objęcia modowego imperium przygotowuje się córka milionera, Marta.

Marcelina Foltyn-Kaczmarek

Marcelina Foltyn-Kaczmarek

Specjalnie dla Was odkrywam tajemnice Hiszpanii i innych krajów, w których używa się pięknego języka hiszpańskiego. Szukam i opisuję ciekawostki z kultury, sztuki i życia codziennego. Mam nadzieję, że Was zainteresują!
Marcelina Foltyn-Kaczmarek

Latest posts by Marcelina Foltyn-Kaczmarek (see all)

ŹRÓDŁOForbes
PODZIEL SIĘ

2 Komentarze - "Amancio Ortega – drugi najbogatszy człowiek świata"

avatar
Jessica Alvaro

Zapewne nie obyło się bez “obróbki zbędnych liter” lub domówienia tej jednej brakującej. Koszty i tak dużo mniejsze, niż przy zamówieniu całkiem nowego szyldu :).

Ela

Ale z liter Z O R B A nie da się ułożyć słowa ZARA – brakuje jednego A 😀 xD

wpDiscuz