Czy słyszałeś już o flipped classroom (hiszp. clase invertida)? Idea metody nauczania odwróconego zrodziła się pod koniec XX wieku w Stanach Zjednoczonych.

W skrócie, metoda ta polega na zamianie kolejności uczenia się: uczeń otrzymuje materiał do samodzielnego opracowania z kilkudniowym wyprzedzeniem, dzięki czemu przychodzi przygotowany na zajęcia. W ten sposób zyskujemy dużo więcej czasu na praktykę, powtórzenie, utrwalenie nabytych wiadomości i „przekucie ich” w umiejętności.

Metoda ta powstała na potrzeby uniwersyteckie. Badacze zauważyli, że absolwenci uczelni wyższych nie są wystarczająco dobrze przygotowani do wymogów rynku pracy, gdyż gros czasu spędzają na analizowaniu teoretycznych założeń i nieporównywalnie mało czasu na zastosowanie nabytej wiedzy w praktyce.

Postaw hiszpański na głowie, czyli "flipped classroom" w praktyce // Hispanico.plW dziedzinie nauczania języków obcych metoda ta jest jeszcze w powijakach, szczególnie na naszym, polskim, gruncie, a tym bardziej w kontekście języka hiszpańskiego, który chociaż przeżywa boom, nadal jest poza pierwszą trójką najczęściej wybieranych języków. „Postawienie na głowie” nauczania języka hiszpańskiego wymaga wielu działań: od stworzenia programów nauczania po zaprojektowanie skrojonych na miarę tej metody materiałów dydaktycznych i dostosowania ich do specyfiki uczenia się z wykorzystaniem choćby Internetu. Dzięki przygotowanym materiałom, udostępnionym przez Internet, często w formie cyfrowej i multimedialnej, uczniowie mogą w domu uczyć się w odpowiednim dla siebie czasie i tempie. Portale tematyczne w stylu Hispanico, liczne kanały językowe na Youtube oraz aplikacje do trenowania gramatyki jak espadrill.pl – zamieniają się w cenne źródła wiedzy, które z powodzeniem mogą zastąpić monotonny podręcznik i stanowią świetną bazę dla metody odwróconej.

Nauka hiszpańskiego metodą flipped classroom na przykładzie szkoły językowej Diálogo

W szkole Diálogo, w Lublinie, od października 2015 z powodzeniem stosujemy ten model na poziomach A i od tego semestru na poziomie B1. Podsumowując nasze dotychczasowe doświadczenia, możemy powiedzieć, że z całą pewnością było warto zmienić sposób uczenia – potwierdzają to zarówno zadowoleni kursanci jak i lektorzy, którzy nabrali wiatru w żagle, odkąd ich zajęcia stały się bardziej warsztatem językowym niż realizowaniem podręczników.

Jakie są plusy clase invertida?

Przede wszystkim – oszczędność czasu i bardziej efektywne wykorzystanie go. Z pewnością same zajęcia są bardziej interaktywne – wymogły na nas na przykład przemeblowanie sal i dostosowanie ich do „wychodzenia z własnej strefy komfortu”. Nasi kursanci są częściej w ruchu, dzięki czemu łatwiej i szybciej przełamują barierę swobodnego mówienia. A czy nie o to chodzi w komunikacji?

Minusy

Do minusów można zaliczyć większe zaangażowanie ucznia, który musi znaleźć w sobie motywację do bardziej intensywnej pracy w domu. Przy tej metodzie słomiany zapał może bardzo szybko dać o sobie znać i brak systematyczności szybko przekłada się na frustrację. W takiej sytuacji kluczowa jest rola nauczyciela, który oprócz bycia specem od języka, powinien umieć stosować różne techniki motywacyjne i dostrzegać osiągnięcia uczniów.

Czy taka nauka hiszpańskiego jest skuteczna?

Z pewnością tak – biorąc na szalę plusy, minusy i oczywiście pamiętając w jak szalonych czasach żyjemy. Na zakończenie załączam kilka linków do aplikacji i filmików, które są idealnym materiałem do wykorzystania przy nauczaniu odwróconym:

  1. Quizlet – Idealne narzędzie do opanowania słownictwa.

2. Filmiki z gramatyki hiszpańskiej – już niedługo dostępne na stronie castillo.pl – a teraz w postaci próbki – specjalnie dla czytelników Hispanico:

3. Trener gramatyczny espadrill.pl – aplikacja, która umożliwia nie tylko trenowanie gramatki, ale także mierzy postępy i sugeruje kolejne kroki.

4. Strona symbaloo.com, w ramach której nauczyciel może gromadzić zasoby internetowe w jednym miejscu i udostępniać je uczniom.

5. Pixton.com – idealne narzędzie do tworzenia scenek w języku obcym. Intuicyjne, proste w obsłudze i bardzo atrakcyjne graficznie.

Tomasz Chudak

Tomasz Chudak

Założyciel szkoły językowej Diálogo w Lublinie, którą z powodzeniem prowadzi od ponad 12 lat. Innowator w dziedzinie nauczania języka hiszpańskiego i propagator kultury hiszpańskiej w Polsce. To z jego inicjatywy powstała między innymi aplikacja Espadrill.pl oraz multimedialne kursy wideo Castillo.pl
Tomasz Chudak

Latest posts by Tomasz Chudak (see all)

PODZIEL SIĘ

Dodaj pierwszy komentarz

avatar
wpDiscuz