Immersja językowa w nauce hiszpańskiego

Wszyscy, którzy mnie znają, wiedzą, że cenię osoby integralne w tym, co robią, mówią i jak się zachowują, jest to również cecha, do której sama dążę.

Jestem językowcem zajmującym się komunikacją i prowadzącym kursy językowe. Słucham i uczę się w działaniu oraz poprzez wyjazdy zagraniczne. Staram się być obywatelem świata, bo języki, których uczę są jednymi z najbardziej popularnych na świecie.

Bycie integralnym czy integracyjnym oznacza, że całość twojego postępowania łączy wspólny cel i że to połączenie jest bardzo płynne, czyli dobrze zorganizowane. Takie jest również dla mnie nauczanie CLIL (Content and Language Integrated Learning), które wykorzystuje się w szkołach dwujęzycznych na całym świecie. Jeśli chcesz nauczyć się języka, pozwól, że wyjaśnię ci magię tych 4 literek.

Immersja językowa w praktyce

CLIL to tak naprawdę immersja językowa, czyli totalne zanurzenie, o którym wypowiada się wielu poliglotów. Uczysz się języka docelowego poprzez stosowanie materiałów do nauki gotowania, przyrody, muzyki etc. Język docelowy staje się narzędziem.

Ucząc języka metodą CLIL, uczniowie zachęcani są do wykorzystywania posiadanej już wiedzy i wyrażenia jej w nowym języku. W ten sposób odkrywają praktyczne zastosowanie języka, a nie tylko przykłady tego, jak potencjalnie można go wykorzystać w przyszłości, co pokutuje na wielu kursach językowych.

Jednym z ciekawszych ćwiczeń w mojej karierze asystenta nauczyciela CLIL było tworzenie piosenek o fotosyntezie na melodie znanych przebojów! Zintegrowanie oznacza, że język nie jest traktowany jako oddzielny przedmiot, jest użyty do prezentacji pomysłów. Tym samym nie jest on już językiem obcym, a językiem rozwiązywania problemów. Ponieważ młodzi ludzie uwielbiają kreatywne rozwiązywanie problemów, uczą się też dużo łatwiej słów, które są im do tego potrzebne.

Język to także kultura

CLIL łączy historię, geografię, muzykę i przyrodę. Właśnie dlatego powinien być jedyną metodą stosowaną w nauce języka w zintegrowanym nauczaniu wczesnoszkolnym. Niestety nauczycieli, którzy są do tego przygotowani brakuje, bo w Polsce studiuje się albo filologię albo pedagogikę wczesnoszkolną.

Zastosowanie odpowiedniej metodologii sprawia, że wprowadzenie nowego materiału w obcym języku staje się bardziej naturalne. Początkowo może to być sporym wyzwaniem dla uczniów, dlatego warto wprowadzać to jak najwcześniej. Choć teoretycznie wydaje się to trudniejsze (bo uczymy dwóch rzeczy na raz), to warto zauważyć, że taki sam proces zachodzi wtedy, gdy uczymy się języka ojczystego. Nikt z nas nie zaczynał przecież edukacji szkolnej, znając wszystkie słowa w języku polskim.

Dzięki metodologii CLIL zarówno język, jak i doświadczenia z nim związane, rosną bardzo naturalnie i w tym samym tempie. Przykładowo – podczas lekcji przyrody poznajemy rzeczy ożywione i nieożywione, w tym samym czasie poznając również słówka związane z całym tym tematem.

Szukaj nauczyciela, który zna 4 C CLIL

Oto 4 najważniejsze założenia The Four C’s:

  1. Content (zawartość, treść) – są to tematy, które naturalnie powinny znaleźć się w rozkładzie materiału dla danego wieku. W szkole podstawowej są to podstawowe prawa fizyki, nauka o geografii i o kontynentach, bezpieczeństwo na drodze, ekologia i wiele innych. W tradycyjnych książkach do nauki języków większość poruszanych tematów to: części ciała, kolory, ubrania, jedzenie.
  2. Communication (komunikacja) – to uczniowie powinni dostarczać jak najwięcej rozwiązań w formie pisemnej i ustnej, pracując w parach lub w grupach, tworząc grupowe lub indywidualne projekty. Zadaniem nauczyciela jest z kolei dokładne opracowanie danego materiału pod kątem gramatyki i słownictwa związanego z poruszanym tematem.
  3. Cognition (zrozumienie, krytyczne myślenie) – nowo zdobyta wiedza na specyficzny temat powinna być przetworzona w formie projektu, uwzględniając wybrany aspekt językowy. Zadania powinny być na tyle kreatywne, aby pobudzić uczniów do stosowania niestandardowych rozwiązań. W serwisie Pinterest można znaleźć olbrzymią liczbę ciekawych projektów do każdego tematu. W mojej praktyce zwykle robimy podsumowanie na zasadzie: I can see (co widzę), I think (co na ten temat myślę), I wonder (nad czym się zastanawiam, co jest dla mnie zagadkowe lub niejasne).
  4. Culture (kultura) – to element, który zapewni integrację nauczania. Wiele projektów związanych jest z naturą ludzką, dlatego stają się one dla uczniów tak interesujące. Poznając kulturę, zauważamy, że inne nie jest tak bardzo odmienne, a komunikacja może stać się mostem dla zrozumienia.

Pułapka CLIL

Kiedy zaczniesz stosować CLIL na zajęciach i zobaczysz, jak dobrze się sprawdza, bardzo ciężko jest wrócić do standardowego nauczania gramatyki. CLIL sprawdza się bowiem do nauki praktycznej komunikacji, a egzaminy językowe potrzebują niestety zdecydowanie odmiennej metodologii.

Jeśli zastanawiasz się, jak wykorzystać immersję w indywidualnej nauce języka hiszpańskiego, zobacz artykuł: Nauka języka przez spędzanie z nim czasu.

Agata Bator
Agata Bator
Od 10 lat zajmuje się nauczaniem języków. Zawsze interesowała się nowoczesnymi technologiami w edukacji m.in. tablicami interaktywnymi – whiteboard. Przez 4 lata pracowała jako asystent językowy w programach dwujęzycznych. Jest Egzaminatorem English Young Learners. W życiu prywatnym jak i zawodowym stawia na komunikację. Ceni wartości Porozumienia Bez Przemocy – komunikacja jako funkcja do wyrażenia potrzeb. Dużo czyta i od niedawna bloguje (www.bravebatoragata.wordpress.com) – wierzy, że "granice naszego języka są granicami naszego świata", podróżuje aby zadawać pytania i uczyć się. Ceni otwartość i spontaniczność.

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECANE ARTYKUŁY