Lot czarterowy jest to unikatowa forma podróży lotniczej, która charakteryzuje się ograniczonymi trasami, zazwyczaj do popularnych kurortów. Połączenia czarterowe realizowane są głównie w okresie zwiększonego ruchu turystycznego. Niestety, podobnie jak w przypadku lotów regularnych, loty czarterowe mogą być narażone na opóźnienia i odwołania, z których winą często obarczany jest przewoźnik. Czy w takich sytuacjach pasażerowie mają prawo do odszkodowania?
Czym są połączenia czarterowe?
Termin „czarter” odnosi się do połączeń lotniczych współorganizowanych wraz z przewoźnikami przez biura podróży. Warto podkreślić, że loty czarterowe nie są ograniczone tylko dla klientów biur podróży – jako klient indywidualny, również możesz skorzystać z takich lotów, gdyż bilety dane rejsy są dostępne w regularnej sprzedaży.
Podstawa prawna dochodzenia odszkodowania za lot
Przepisy Rozporządzenia 261/2004 (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady z 11 lutego 2004 r. nie różnicują praw pasażerów lotów rejsowych i czarterowych – obie grupy mają takie same uprawnienia do odszkodowań. Aby móc domagać się roszczenia, ważne jest wykazanie, że zakłócenie lotu wynika z zaniedbań dokonanych przez przewoźnika lotniczego. Jeżeli bowiem lot zostanie odwołany lub opóźniony z powodu tzw. okoliczności nadzwyczajnych, uzyskanie odszkodowania staje się niemożliwe.
Warunki dochodzenia odszkodowania
Warunki dochodzenia odszkodowania za opóźnienie, przyspieszenie lub odwołanie lotu czarterowego zostały szczegółowo opisane w Rozporządzeniu 261/2004 (WE). Zgodnie z nim odszkodowanie za lot przysługuje pasażerom w następujących przypadkach:
- samolot dotrze na miejsce docelowe z minimum 3-godzinnym opóźnieniem,
- lot zostanie odwołany z winy przewoźnika, a pasażerowie o tym fakcie zostaną poinformowani na mniej niż 14 dni przed planowaną datą wylotu,
- rejs zostanie przyspieszony o minimum 1 godzinę,
- pasażerowie nie zostaną wpuszczeni na pokład z powodu overbookingu.
Jaką wysokość odszkodowania za lot mogę uzyskać?
Kwota odszkodowania za lot, którą można uzyskać jest zależna od długości trasy, na której miał odbyć się lot. W zależności od dystansu możesz więc domagać się od 250 do 600 euro odszkodowania za jednego pasażera.
Odszkodowanie za lot czarterowy – jak możesz je uzyskać?
Celem uzyskania odszkodowania za zakłócony lot, możesz zgłosić wniosek do linii lotniczych. Warto jednak wiedzieć, że przewoźnicy niezwykle rzadko pozytywnie odnoszą się do wniosków klientów indywidualnych, a sam proces jest bardzo czasochłonny. Z tego względu lepszym rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy specjalistów w uzyskiwaniu odszkodowań lotniczych.
Jednym z wiodących podmiotów na polskim rynku jest AirCashBack. Firma posiada aż 11 lat doświadczenia w skutecznym dochodzeniu praw pasażerów. Zgłaszając do nich swoje roszczenie nie ponosisz żadnych kosztów. AirCashBack kieruje się bowiem zasadą “no win, no fee”.