Większość z nas potrzebuje co najmniej 6 godzin snu dziennie do pełnej regeneracji. Statystycznie przesypiamy 42 godziny tygodniowo, co w perspektywie całego roku daje aż 3 miesiące spędzone w łóżku! A co gdyby ten czas wykorzystać do nauki języka obcego?

Zespół szwajcarskich naukowców postanowił sprawdzić, czy jest to możliwe. W eksperymencie wzięli udział ochotnicy z Niemiec, których podzielono na dwie grupy. Obu z nich o godzinie 22:00 wręczono listę holendersko-niemieckich słówek do zapamiętania, po czym grupa pierwsza została poproszona o położenie się spać. Następnie wszystkim uczestnikom włączono do odsłuchania nagranie ze słówkami z listy oraz z nowymi, których nie uczyli się wcześniej.

W przypadku pierwszej grupy naukowcy przyłożyli szczególną uwagę do tego, aby badani słuchali nagrania, będąc w fazie snu NREM. Uważa się bowiem, że to właśnie podczas tej fazy umacniają się różne doświadczenia i wiedza, którą zdobyliśmy w ciągu dnia. Aby nagranie nie rozbudziło śpiących, badacze włączali je, zmniejszając natężenie dźwięku do minimum. Takie podprogowe działanie pozwoliło na subtelne przekazywanie treści bez ryzyka wybudzenia.

Około godziny 2:00 w nocy naukowcy przetestowali obie grupy pod kątem ilości słów, które zostały zapamiętane. Okazało się, że osoby słuchające nagrania w trakcie snu były w stanie przypomnieć sobie więcej słówek, niż ci którzy słuchali tego samego nagrania na jawie. Jednocześnie badanie wykazało, że słówka, których badani nie otrzymali wcześniej na kartce, a których słuchali jedynie podczas snu, nie zostały przez nich zapamiętane.

Co ciekawe naukowcy zaobserwowali również u śpiących, zwiększoną emisję fal theta podczas słuchania nagrania. Fale te pojawiają się głównie podczas podwyższonych stanów koncentracji, co sugerowałoby, że w trakcie odsłuchiwania nagrania we śnie miał miejsce pewien proces uczenia się.

Zrób to sam, czyli jak wykorzystać sen do nauki hiszpańskiego

Technika zaprezentowana przez szwajcarskich badaczy może być z powodzeniem wykorzystywana przez każdego z nas. Zasady, o których należy pamiętać:

  1. Nagranie nie może być głośne, ani zbyt rozpraszające, ponieważ może spowodować wybudzenie ze snu. Poziom dźwięku powinien być jednostajny i spokojny.
  2. Nagranie musi być włączone podczas pierwszych godzin snu, dlatego zwykle najlepiej włączyć je, kładąc się spać. Jeśli boisz się, że będziesz mieć problem z zaśnięciem, możesz spróbować ustawić automatyczne włączenie nagrania np. 15 minut po położeniu się, czyli mniej więcej tyle, ile potrzebujesz na zaśnięcie.
  3. Nagranie musi zawierać zestaw słów, których uczyłeś się już wcześniej. Nauczenie się całkowicie nowych snów za pomocą tej techniki, nie jest możliwe.

Jessica Alvaro

Jessica Alvaro

Zafascynowana językiem hiszpańskim i kulturą iberoamerykańską. Poszukuje kreatywnych sposobów nauki języków obcych, często tworząc przy tym własne. Między innymi właśnie to popchnęło ją do stworzenia serwisu Hispánico.
Jessica Alvaro
ŹRÓDŁOHarvard Medical School
PODZIEL SIĘ