Strona głównaTips & TricksPorady dla podróżującychOdwołano Twój lot? Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie

Odwołano Twój lot? Sprawdź, czy przysługuje Ci odszkodowanie

Odwołane loty należą do rzadkości. Nie oznacza to jednak, że nigdy nie przytrafi Ci się sytuacja, w której Twój samolot nie odleci w terminie. Jakie są prawa pasażera w przypadku anulowania lotu przez linie lotnicze? Poznaj przepisy i przekonaj się, kiedy przysługuje Ci odszkodowanie za odwołany lot.

Odwołaniu lotu często towarzyszą negatywne emocje – takie jak złość, frustracja czy rozczarowanie. Pasażerowie nie wiedzą, jak się zachować i gdzie szukać pomocy. Zwykle w pierwszej kolejności myślą o tym, jak mimo przeciwności dotrzeć do celu. Rzadko kto zastanawia się, czy za odwołany albo opóźniony lot przysługuje mu jakaś rekompensata. Warto jednak poznać swoje prawa i dowiedzieć się, jak zachować się w sytuacji odwołania lotu spowodowanego zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności.

Odwołany lot i co dalej? Co zrobić w przypadku odwołania lotu?

Wyobraź sobie sytuację, w której pasażerowie zostają poinformowani przez linie lotnicze o odwołaniu lotu. Może być ono związane np. z niesprzyjającymi warunkami pogodowymi. Co w takiej sytuacji może zrobić klient linii lotniczych? Możliwości jest kilka.

Przede wszystkim warto wiedzieć, że kiedy następuje odwołanie lotu, wszyscy pasażerowie mogą z niego zrezygnować, a w efekcie uzyskać pełen zwrot kosztów podróży. Innym rozwiązaniem jest przebukowanie lotu na pierwszy możliwy termin. W większości przypadków odwołany lot nie sprawia, że pasażerowie rezygnują z dotarcia do celu, dlatego powszechną praktyką jest tzw. lot zastępczy. Linie lotnicze zazwyczaj umożliwiają przebukowanie lotu online, załączając stosowny link do maila z informacją o odwołaniu lotu z powodu nadzwyczajnych okoliczności. Alternatywą dla takiego rozwiązania może być kontakt z centrum obsługi klienta linii lotniczych.

Jeśli znajdziesz się w sytuacji, w której Twój lot zostanie odwołany i podejmiesz decyzję o przebukowaniu biletów, to zapewnienie Ci opieki w trakcie oczekiwania na alternatywny lot leży po stronie przewoźnika. W przypadku dłuższego czasu oczekiwania może to być m.in. zapewnienie noclegu. Wszelkich instrukcji na temat tego, gdzie masz się udać w celu oczekiwania na drugi lot, powinna dostarczyć Ci wybrana linia lotnicza. Jeżeli w wyniku odwołania lotu przewoźnik nie zapewni Ci noclegu ani transportu do hotelu, masz prawo domagać się zwrotu poniesionych kosztów. W takiej sytuacji należy jednak skrupulatnie gromadzić wszelkie paragony czy faktury, gdyż to na ich podstawie dochodzi do wypłaty odszkodowania.

Ekstremalne warunki pogodowe i inne przyczyny odwołania lotu

Jaka może być przyczyna odwołania lotu? W jakich sytuacjach lot zazwyczaj zyskuje status „Canceled”? Często są tzw. nadzwyczajne okoliczności, do których zaliczyć można:

  • złe warunki atmosferyczne,
  • klęski żywiołowe,
  • strajki (np. personelu lotniska),
  • destabilizację polityczną,
  • zagrożenie bezpieczeństwa,
  • ograniczenia kontroli ruchu lotniczego (takie jak chociażby zamknięcie pasa lotniczego),
  • zderzenie samolotu z ptakiem,
  • ukryte wady konstrukcyjne samolotu.

Jak widać, odwołanie lotu w wyniku nadzwyczajnych okoliczności jest konsekwencją zdarzenia losowego. W takiej sytuacji zmienia się zakres odpowiedzialności linii lotniczej. Przepisy mówią bowiem wprost, że „Obsługujący przewoźnik lotniczy nie jest zobowiązany do wypłaty rekompensaty (…), jeżeli może dowieść, że odwołanie jest spowodowane zaistnieniem nadzwyczajnych okoliczności, których nie można było uniknąć pomimo podjęcia wszelkich racjonalnych środków”.

Zarówno w przypadku opóźnienia, jak i anulowania lotu, można uzyskać odszkodowanie za odwołany lot. Komu ono przysługuje? Wejdź na stronę https://aircashback.com i poznaj szczegóły uzyskania rekompensaty.

Odszkodowanie za odwołany lot – kto może ubiegać się o odszkodowanie?

Tak jak wspomnieliśmy wcześniej, odwołany lot to rzadkość. Nawet w przypadku lotnisk, które w statystykach notują najwięcej opóźnień i anulowań lotów, odwołane loty stanowią zaledwie kilka procent wszystkich zaplanowanych połączeń. Warto jednak znać prawa pasażera, aby mieć świadomość, kiedy podróżny ma prawo do wypłaty odszkodowania. Podstawowa zasada mówi o tym, że odszkodowanie za anulowany lot przysługuje, jeżeli linie lotnicze odwołały go z wyprzedzeniem mniejszym niż 14 dni.

Najważniejsze prawa pasażera znajdziesz w międzynarodowym dokumencie, jakim jest Rozporządzenie (WE) 261/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady. Kluczowy jest art. 7, gdzie wyszczególnione są warunki oraz stawki odszkodowań. Te są następujące:

  • 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1500 km,
  • 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 km i wszystkich innych lotów o długości od 1500 do 3500 km,
  • 600 EUR dla wszystkich innych lotów niż loty wymienione powyżej.

Jak widać, wysokość odszkodowania uzależniona jest w głównej mierze od długości lotu. W pierwszej kolejności warto więc sprawdzić dane lotu oraz długość trasy, aby móc dowiedzieć się, jakiej wysokości odszkodowanie możesz uzyskać.

Jak już wcześniej wspomnieliśmy, w przypadku odwołania połączenia pasażerowie często decydują się na alternatywny lot. Warto wiedzieć, że zmiana planu podróży również może stanowić podstawę do odszkodowania, jeśli czas przylotu zmieni się w porównaniu do pierwotnie zaplanowanego o określoną w przepisach liczbę godzin. Ważną rolę odgrywa tutaj także dystans lotu. Jeżeli opóźnienie okaże się nieznaczne, masz prawo do złożenia wniosku o odszkodowanie, jednak przewoźnik lotniczy może pomniejszyć je o 50 %.

Podsumowując, w przypadku odwołanego lotu pasażerowie mają możliwość rezygnacji z podróży lub skorzystania z połączenia zastępczego. W określonych przypadkach przysługuje im także prawo do odszkodowania. Dzięki znajomości przepisów i wsparciu profesjonalistów możliwe jest częściowe lub całkowite odzyskanie poniesionych kosztów.

Redakcja
Redakcja
Redakcja Hispanico.pl publikuje artykuły sponsorowane partnerów biznesowych serwisu. W przypadku zainteresowania współpracą zapraszamy do kontaktu mailowego: kontakt@hispanico.pl

ZOBACZ RÓWNIEŻ

POLECANE ARTYKUŁY